شما اینجا هستید
اجتماعی » آسیب‌هایی که فضای مجازی به نهاد خانواده وارد می‌کند

 

به گزارش ریگا انلاین به نقل از ایسنا

 جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور گفت: اگر به خوبی از فضای مجازی استفاده نشود آسیب‌هایی را در نهاد خانواده خواهیم داشت که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به خیانت‌های خانوادگی به ویژه در بین زوجین تازه ازدواج کرده اشاره کرد.

امید بابایی  با اشاره به اهمیت نهاد خانواده، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی در جامعه به دلیل گسترش فضاهای مجازی رشد قابل توجهی داشته است که چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: در همین راستا اگر به خوبی از فضای مجازی استفاده نشود آسیب‌هایی را در نهاد خانواده خواهیم داشت که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به خیانت‌های خانوادگی به ویژه در بین زوجین تازه ازدواج کرده اشاره کرد.

بابایی عنوان کرد: طبق نظر کارشناسان استان، علت برخی از خودکشی‌های اخیر در استان به دلیل خیانت‌های خانوادگی است و این موضوع نشان می‌دهد که نهاد خانواده برای مردم بسیار مهم و مقدس است، چرا که وقتی با خدشه دار شدن آن مواجه می‌شوند به دلایلی چون نداشتن مهارت حل مساله و یا تاب‌آوری اجتماعی پایین اقدام به خودکشی می‌کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی و به واسطه نفوذ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و نبود سواد رسانه‌ای متاسفانه شاهد برخی خیانت‌های خانوادگی هستیم، به همین دلیل افراد خیلی ساده و آسان در دام فضای مجازی گرفتار می‌شوند و این مسئله به قشر خاصی از جامعه مربوط نیست بلکه همه اقشار جامعه را در برمی‌گیرد حتی زنان و مردان متاهل به دلیل عدم استفاده درست از این فضا دچار آسیب می‌شوند.

بابایی گفت: این آسیب‌ پیامدهای ناگواری همچون خودکشی، طلاق عاطفی و حتی طلاق و جدایی را در پی دارد و حتی می‌تواند آسیب‌های منفی دیگری را بر فرزندان که عضوی از خانواده هستند وارد کند.

این جامعه شناس تصریح کرد: خیانت‌ در بین متاهلان به عنوان یک برچسب منفی تلقی می‌شود و اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر به شدت کاهش می‌یابد و اعتماد از دست رفته را به راحتی نمی‌توان به دست آورد و جایگزین کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور گفت: تغییرات اجتماعی، مدرنیته، شهری شدن، فضای مجازی و… تغییراتی در نهاد خانواده ایجاد کرده است و ما در بحث بررسی آسیب‌های اجتماعی همیشه چندگام عقب هستیم تا زمانی که بخواهیم عوامل آسیبی را تحقیق و بررسی کنیم و راهکاری ارائه دهیم می‌بینیم که شکل آسیب به طور کلی تغییر کرده و نوع جدیدی از آسیب خلق شده است.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که در آن به سر می‌بریم جامعه در حال پیشرفت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که نگرش و بینش نسل کنونی را نسبت به نسل‌های گذشته با تغییرات زیادی همراه کرده است، پس باید آموزش‌های مناسب از دوران مدرسه به نوجوانان و جوانان داده شود تا بتوانیم تعهد به خانواده را در جامعه گسترش داده و پیامدهای مثبت آن را در جامعه ببینیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، خاطرنشان کرد: برای این کار در وهله اول یکسری محافظت‌ کننده های اجتماعی، درمانی و حمایتی لازم است. /ایسنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |