شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » اورامانات باید با همه داشته‌های فرهنگی و هنری‌اش ثبت جهانی شود

عزیز ویسی خواننده موسیقی فولکور کردی معتقد است در پرونده ثبت جهانی اورامانات نباید تنها به طبیعت منطقه منحصر شود و در این میان باید این رویداد فرصتی برای عرضه موسیقی و هنر توسط هنرمندان منطقه نیز فراهم آورد.

عزیز ویسی: با استقبال از رویداد ثبت جهانی اورامانات اظهار داشت: با ثبت جهانی هر منطقه، آداب و رسوم، فرهنگ و سنن آن نیز جهانی می شود و از تمام کشورهای دنیا برای دیدن آن به اینجا می آیند و به لحاظ فرهنگی و اقتصادی مورد توجه سازمان یونسکو قرار می گیرد و ۱۹۳ کشور حامی و حمایت کننده آن منطقه هستند و بی گمان موجب توسعه و رونق اقتصادی خواهد شد و می تواند از همچنین می تواند از اعتبارات یونسکو برای بهبود وضعیت منطقه استفاده کند.

وی افزود: خوشبختانه محدوده این ثبت جهانی بسیار گسترده است و کل منطقه اورامانات در استان های کرمانشاه و کردستان و بخشی از استان حلبچه در اقلیم کردستان را شامل می شود و مردم این مناطق می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

عزیز ویسی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: وقتی منطقه‌ای ثبت جهانی می‌شود باید همه داشته‌های ارزشمند آن ثبت شود و در این میان حتما جایگاه هنر و موسیقی فولکلور هم مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهاب نادری نماینده سابق اورامانات در زمینه پرونده ثبت جهانی منطقه زحمت زیادی کشید و کاری بزرگ انجام داد. باید با انصاف به این موضوع نگاه کنیم و زحمات افراد را نادیده نگیریم.

این خواننده موسیقی فولکلور کردی در ادامه عنوان کرد: باید ثبت جهان عرضه ای برای بهره‌مند شدن مردم از هنرِ هنرمندان منطقه فراهم کند و الا این رویداد فایده چندانی در پی نخواهد داشت.

عزیز ویسی افزود: باید هنرمندان منطقه هم از مزایای این ثبت جهانی بهره مند شود و در مدیریت کارها مشارکت داده شوند.

منبع:خبرگزاری کردپرس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |