شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » ایالت و عشایر حوزه ی غرب

ایالت و عشایر حوزه ی غرب

زندگی ایالتی و عشایر کهن ترین شیوه زیست بشر است که پابرجا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایالت و عشایر “دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی” لقب بگیرند. عشایر به شیوه ای جذاب و باورنکردنی طی قرن ها و سال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته ی خود نموده اند و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت گردشگری تبدیل شده است . مسکن عشایر و نوع زندگی آن ها ، زبان و موسیقی ، غذاهای محلی ، صنایع دستی ، رقص و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایالت و عشایر است . عشایر که یکی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران ، حوزه های غرب و جنوب غرب ، شرق و جنئب شرق ، شمال غرب ، شمال شرق و مرکزی ایران ایالت و عشایر پراکنده شده اند .

ایالت و عشایر حوزه غرب و جنوب ایران

در حوزه غرب و جنوب ایران رشته کوه های زاگرس کشیده شده که دارای بیش از ده میلیون هکتار جنگل بلوط ، بادام کوهی و پسته وحشی و آب و هوای مرطوب و مراتع غنی است . وجود خصوصیات طبیعی یاد شده سبب شده ایالت و عشایر متعددی در این منطقه پراکنده باشند . رشته کوه های زاگرس از کوه های آرارات در شمال آغاز ئ تا استان فارس در جنوب ایران تداوم یافته و از آن جا به موازات خلیج فارس به شرق کشیده شده و به کوه های پاکستان می رسند . منطقه یاد شده شامل استان های کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، اصفهان ، چهار محال و بختاری ، کهگیلویه و بویر احمدو فارس می شود .

وجود ارتفاعات سرسبز و خنک ، در کنار دره های پر آب و جنگلی و دشت های متعدل و نسبتا گرم در یک محدوده نزدیک گاه زندگی کوچ نشینی در چارچوب یک منطقه محدود را میسر ساخته و دام داران را از رنج کوه های طولانی و برون منطقه رهایی بخشیده است .

عشایر کرد از زمان های گذشته در شمالی ترین بخش زاگرس در محدوده استان های آذربایجان غربی ، کردستان و کرمانشاه پراکنده شده اند . ایالت مشکوک شکاک ، مامش ، زرزا ، قره پاپاق و… در استان آذربایجان غربی و ایالت گلباغی ، طوایف اورامانات ، طوایف مریوان ، طوایف سنندج ، طوایف بانه ، عشایر جوانرود ، طوایف سقز و طوایف مستقل در محدوده استان کردستان و کرمانشاه پراکنده شده اند .

ایالت و عشایر کرد ایران نیز به عنوان حافظان آداب و رسوم و سنت های این قوم بزرگ  از اهمیت خاصی برخوردار هستند و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی هستند . جامعه عشایری جایگاه ویژه ای دارند . قوم کرد از لحاظ فرهنگی سابقه چشمگیری دارد . زبان ، شعر ، رقص ، موسیقی ، آداب و رسوم به جای مانده در این پهنه از سرزمین ایران قدمتی دیرینه دارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |