شما اینجا هستید
اجتماعی » تشدید نظارت بر بازار “کپسول گاز مایع” در کرمانشاه

 

به گزارش ریگا انلاین به نقل از ایسنا

این روزها و با شروع فصل سرما بازار آزاد کپسول گاز مایع پر التهاب شده و شواهد از قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومانی هر کپسول گاز مایع یازده کیلویی حکایت دارد.

افزایش قیمت گاز مایع در بازار از زمانی آغاز شد که نرخ مصوب دومی برای گاز مایع تعیین شد، با این هدف که تمام مصارف به سمت سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) هدایت شود و دیگر شاهد مصارف خارج از چارچوب نباشیم، اما به هر حال هنوز هم عده‌ای هستند که برای برخی مصارف نیاز به تامین کپسول گاز مایع از بازار آزاد دارند و همین امر باعث شده برخی افراد که کپسول گاز یارانه‌ای دریافت می‌کنند و نیاز چندانی به آن ندارند، آن را به قیمت گزاف در بازار آزاد بفروشند.

چندی قبل پیمان بهرامی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که نرخ گاز مایع یارانه‌ای که بر اساس سامانه “سدف” بین خانوارها و بخش‌هایی که نیاز واقعی دارند، بدون افزایش قیمت و با همان نرخ مصوب قبلی عرضه خواهد شد، اما برای بازار آزاد نرخ دومی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: از ابتدای آذر ماه توزیع گاز مایع برای خانوارها و صنوف مصرف کننده مجاز با همان قیمت مصوب قبلی یعنی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان برای کپسول یازده کیلویی انجام خواهد شد، اما در کنار آن برای گروه‌هایی که مصرف بیش از نیاز دارند و یا به نوعی مصرف کننده مجاز محسوب نمی‌شوند، نرخ دومی تعیین شده که بر اساس قیمت فوب خلیج فارس است.

بهرامی با بیان اینکه مصرف کنندگان مجاز سهمیه ۴۴ کیلو در ماه را با همان نرخ قبلی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان – برای هر کپسول یازده کیلویی- دریافت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: نرخ دوم برای کپسول‌های یازده کیلویی ۳۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

حالا به گفته معاون بازرسی و حمایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، با شروع فصل سرما نظارت بر بازار عرضه سوخت مایع نیز در کرمانشاه تشدید شده و با عرضه خارج از شبکه گاز برخورد خواهد شد.

مسعود بیگلری ، با بیان اینکه هرگونه عرضه گاز مایع صرفا باید در قالب سامانه “سدف” صورت بگیرد، گفت: نرخ گاز در سامانه “سدف” هیچ تغییری نداشته و همان نرخ مصوب ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان است و تعیین نرخ دوم بر اساس فوب خلیج فارس نیز به این منظور بوده که تمامی مصارف به سمت سامانه “سدف” هدایت و قانونمند شود و دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه در بازار آزاد نباشیم.

وی با بیان اینکه عرضه گاز مایع خارج از سامانه “سدف” تخلف است، تاکید کرد: به تمام کسانی که مصرف کننده مجاز گاز مایع محسوب می‌شوند و به گاز مایع نیاز واقعی دارند، از طریق سامانه “سدف” گاز یارانه‌دار تعلق خواهد گرفت.

معاون بازرسی و حمایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اداره کل صمت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد:  تنها برای برخی مصارف از جمله مصرف گاز LPG برای سوخت خودرو که خطرناک و غیرقانونی است، سهمیه گاز مایع تعلق نمی‌گیرد.

بیگلری با اشاره به اینکه آنچه که اکنون در بازار آزاد وجود دارد و با قیمت نزدیک به نرخ مصوب دوم یعنی ۳۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود، عمدتا مربوط به افرادی است که مازاد بر نیاز سهمیه داشته و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند، تاکید کرد: عرضه گاز مایع در بازار آزاد و خارج از چارچوب قانونی سامانه “سدف” تخلف است و افراد می‌توانند این تخلف را با تلفن ۱۲۴ در میان بگذارند.

وی از همه خانوارها و صاحبان مشاغلی که نیاز به مصرف گاز مایع دارند خواست برای دریافت گاز مورد نیاز خود با نرخ مصوب، حتما در سامانه “سدف” ثبت‌نام کنند. /ایسنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |