شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » جزئیاتی از وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید / از افزایش وام شهریه تا مسکن متاهلی + جزئیات

اگرچه دانشگاه‌ها تعطیل است؛ اما همین آموزش‌های مجازی چه بسا که ممکن است هزینه‌های بیشتری را به دانشجویان تحمیل کند، به همین منظور روند پرداخت وام‌های دانشجویی با درنظر گرفته شدن تسهیلات خاصی ادامه پیدا کرد.

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با همه فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی که در شرایط کرونا داشت، با برنامه ریزی خاص مسئولان دانشگاهی روند کاری خود را آغاز کرد.

رویه مسئولین این امر این است که با وجود بیماری کرونا، فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها نباید متوقف شود و به همین دلیل این آموزش‌ها به صورت مجازی در حال انجام است. در سال تحصیلی جدید این شیوه به صورت ترکیبی حضوری و مجازی است.

اما یکی از مسائلی که دانشجویان همواره به دنبال خبر‌های جدید و امیدوارکننده از آن هستند و روند اجرای آن حتی با مجازی شدن آموزش دانشگاه‌ها متوقف نشده، وام‌های دانشجویی است که با وجود تعطیلی دانشگاه‌ها روند پرداخت وام‌های دانشجویی از سوی صندوق رفاه دانشجویان متوقف نشده است.

به گفته مسئولان امر، اگرچه دانشگاه‌ها تعطیل است و هیچ گونه خدمات رفاهی به دانشجویان ارائه نمی‌شود، اما همین آموزش‌های مجازی چه بسا که ممکن است هزینه‌های بیشتری را به دانشجویان تحمیل کند، به همین منظور روند پرداخت وام‌های دانشجویی با درنظرگرفته شدن تسهیلات خاصی ادامه پیدا کرده و توقفی در پرداخت این وام‌ها در دو ترم اخیر تحصیلی دانشجویان نداشته است.

اما همانگونه که قبلا از سوی مسئولان صندوق رفاه دانشجویان اطلاع رسانی شده بود در سال تحصیلی جدید روند پرداخت وام‌های دانشجویی نظامند خواهد شد و تعداد وام‌ها کاهش پیدا می‌کند. بر همین اساس ثبت نام وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ مهرماه آغاز می‌شود که نوع وام‌ها و مبالغ پرداختی آن نسبت به سال گذشته تغییراتی دارد و درصدی به مبلغ وام‌ها اضافه شده است.

حدود بیست و دو وام، دسته بندی شده و ۵ گروه با ۵ عنوان وام تعریف شده است، پرداخت وام‌ها در ذیل این نظام بازپرداخت، بازنگری و تسهیل شده است و هیچ گونه وامی حذف نشده است.

وام‌های دانشجویی به وام تحصیلی، وام ضروری، وام شهریه، وام مسکن متاهلی و وام دانشجویان دکترا تقسیم بندی شده که از میان این ۵ گروه ۴ گروه اول میزان مبلغ آن‌ها افزایش پیدا کرده است و وام دکتری بنا به دلایلی که پرداخت آن مشکلاتی را درپی داشته افزایشی در سال جدید نخواهد داشت که میزان افزایش این وام‌ها به شرح زیر است:
به گفته مسئولان صندوق رفاه دانشجویان وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید صد درصد افزایش پیدا کرده، اما افزایش مبلغ این وام‌ها به گونه ایست که با سرعت افزایش تورم همخوانی ندارد و تا زمانی که تورم و افزایش قیمت‌ها در مبلغ وام دانشجویی لحاظ نشود؛ هر چقدر هم این وام‌ها افزایش پیدا کند نمی‌تواند گره از کار دانشجویان باز کند، بنابراین مسئولان امر باید نسبت به میزان و مبلغ وام‌های دانشجویی تجدید نظر جدی داشته باشند.
منبع:خبرگزاری دانشجو

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |