راه توسعه یافتگی کردستان در چیست ؟
-
دلبر بهمنی
کارشناس ارشد علوم سیاسی
بحث های فراوانی در چند سال اخیر در مورد توسعه یافتگی یا بهتر بگویم عدم توسعه یافتگی کردستان مطرح شده است و جلسات متعدد و سمینارهای زیادی در این زمینه برگزار شده است و علیرغم تحقیقات زیاد در مورد عدم توسعه یافتگی کردستان تاکنون نتیجه ای مطلوب به دست نیامده است و کلاف سردرگم توسعه در کردستان هر روز سردرگم تر شده است . همانگونه که جهت شناخت کامل یک انسان هفتاد ساله عواملی مانند محیط های رشد او ، نحوه تربیت و معاشرت او را باید بررسی قرار داد برای شناخت چرایی عدم توسعه یافتگی کردستان هم عوامل زیادی وجود دارد که باید به دقت مطالعه و بررسی شود . نظریه پردازان توسعه در پرداختن به فرایند توسعه ، توسعه یافتگی را عمدتا تابع دو عامل داخلی و خارجی می دانند که به نظر بنده توسعه نیافتگی کردستان بیشتر شامل عامل داخلی است . اعزام مدیران ناکارآمد از مرکز به کردستان در چهل سال گذشته یکی از اموال اصلی عدم توسعه یافتگی کردستان بوده است و بعد از این وجود راه های غیر ایمن و غیر استاندارد که به قتلگاه مردم تبدیل شده است یکی دیگر از اموال عدم توسعه یافتگی کردستان بوده است .
وجود راه های ایمن و استاندارد در هر استانی زیر بنایی توسعه اقتصادی و صنعتی و درکل زیربنایی توسعه همه جانبه آن استان خواهد بود . اما چرا تاکنون و بعد از سپری شدن چهل سال از انقلابی شدن کردستان در حوزه راه و راه سازی در رده های آخر قرار داد ؟؟
راه سازی و وسعه آن در کردستان به علت کوهستانی بودن منطقه مستلزم هزینه کلان و اعتبار فراوانی است . این جذب اعتبار ، مسئولینی با قدرت چانه زنی و لایه گردی زیاد می خواهد مسئولین با شهامت ، شجاعت و جسور می خواهد که متاسفانه هم در ادوار گذشته دولت و هم در ادوار گذشته مجلس ، استان از وجود چنین مسئولینی محروم بوده است .
برای اثبات این ادعا کافیست نگاهی به طرح میاندواب کرمانشاه داشته باشیم که با اعتبارات قطره چکانی پیشرفتی لاک پشتی دارد ، و اگر این طرح با همین روند پیش برود شاید پیش از ده سال دیگر زمان بخواهد تا به سرانجام برسد .
مورد دیگر و اگر به یاد داشته باشید طرح دوبانده کردن جاده سنندج همدان در سال ۷۴ و در سفر رئیس جمهور وقت به تصویب رسید اما این طرح در سال ۹۵ به طور کامل به پایان رسید !! اکنون سوال این است چرا دوبانده نمودن ۱۶۰ کیلومتر جاده ۲۱ سال طول کشید تا به اتمام برسد ؟؟ به نظر بنده علت اصلی آن ناکار آمدی و ناتوانی مسئولین ارشد استان مانند استاندار و نمایندگان مجلس و مدیران راه و شهرسازی بوده است .
کوتاه سخن این که تا زمانی که مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس از بین افراد با تجربه و کار آمد و توانمند انتخاب نشوند و تا زمانی که جاده های استان توسعه نیابند و به جاده های ایمن و استاندار تبدیل نشوند نباید انتظار هیچگونه پیشرفت و توسعه ای را در کردستان داشت چون سرمایه گذار چه دولتی و چه خصوصی زمانی که جاده دسترسی مطلوبی وجود داشته باشد اقدام به سرمایه گذاری خواهد نمود .
پس آقایان مسئول دقت نمایید ، راه توسعه یافتگی کردستان از توسعه راه های آن می گذرد .
- امیر ابراهیمی
- کد خبر 11837
- بدون نظر
- پرینت