شما اینجا هستید
اجتماعی » سازماندهی بازارچه جوانرود به معنی حذف آن نیست بلکه …

عبداالله محمودی در مصاحبه با ریگا :
سازماندهی بازارچه جوانرود به معنی حذف آن نیست بلکه …

با توجه به اینکه امروز عرصه برای جوانان و فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی فراهم گردیده است و می توانند با نشان دادن توانایی ها و برنامه ها سهمی در پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی و برون رفت از بن بست های اقتصادی داشته باشند . جوانانی که خود برخاسته ار بطن مردم و از قلب عشایر منطقه برمی خیزند و به درجات عالی علمی می رسند با درک مشکلات و شرایط زندگی اطراف خود و ارائه راهکارهای علمی و عملی و استفاده از حداکثری ظرفیت های موجود و تلاش برای اخذ اعتبارات دولتی بتوانند ضمن اینکه نگذارند روستاها که منبع تغذیه شهرها و محل تولید مواد غذایی و جایگاه اجتماعی بومی است به ویرانه تبدیل و مردم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شوند و به شهر مهاجرت نمایند تا تبدیل به مصرف کننده های صرف شده و ضمن نهادن باری سنگین بر دوش خود و خانواده ، به معضلی برای جامعه تبدیل شوند که یزرگترین مشکا آن بیکاری و مهاجرت کاری است که خود در برخی مواقع پیامد های ناگوار و دلخراشی دارد . همت و تلاش این جوانان تحصیل کرده ککه برخاسته از همین آب و خاک و از همین عشایر هستند می توانند با ارائه الگوهای عملی در جهت دامداری و کشاورزی و طرح هایی در انجام کارهای مرزی ، سهم بزرگی در اشتغال و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها شوند و بتوانند جامعه ای پویا و سرزنده و مولد بوجود بیاورند.

یکی از افرادی که پس از سال ها تحصیل و کار در جاهای مختلف کشور و درک مشکلات همشهریان و هم محلی های خود می باشد آقای عبدالله محمودی است که ریگا برای معرفی این جوان شایسته و مصمم مصاحبه ای با وی انجام داده است که می خوانید.

 

ریگا : لطفا خود را برای خوانندگان عزیز هفته نامه معرفی نمایید ؟

_ عبدالله محمودی هستم اهل و ساکن شهر جوانرود متولد ۱۳۶۴ روستای قلعه جی بخش کلاشی که تحصیلات ابتدایی خود را در همان روستا به اتمام رسانیده و دوران متوسطه و دبیرستان را در شعرباینگان ادامه دادم و اکنون دارای مدرک کارشناسی ارشد می باشم و مدت سه سال در اهواز و چهار سال در عسلویه و مدت سه سال هم در تهران در شرکت های مختلف به عنوان کارمند بخش اداری کار کرده ام .

ریگا : آنچه که در درون شما را رنج می دهد و دوست دارید که بیان کنید تا اندکی از بار درونی شما را کم کند ؟

_با توجه به اینکه من روستایی زاده ام و زندگی سخت ولی شرافتمندانه عشایر را می دانم محرومیت و کمبود هارا حس کرده ام و از نزدیک شاهد سختی و مرارت زندگی این مردم بوده ام و خودم کیلومترها راه را پیاده برای رفتن به مدرسه طی کرده ام در صورتیکه این مردم صبور و تلاشگر حق دارند مثل هر جای دیگری از این کشور پهناور از حداقل  امکانات از قبیل جاده مناسب ، مدرسه ، گاز و برق  و… برخوردار باشند . ارگان های دولتی خدمات رسان کارهای لازم را انجام داده اند ولی هنوز کمبود های زیادی وجود دارد چون این مردم در زمان جنگ تحمیلی بیشترین آسیب را متحمل شده و در پیروزی بر دشمن بعثی سهم بزرگی داشته اند لذا شایسته آن هستند که از حداقل امکانات شهری برخوردار باشند تا نیازی به مهجرت به شهرنداشته باشند تا اینکه بعدا فرزندان آنان برای دنبال کار رفتن آواره این شهر و آن شهر شوند . این مردم در صورت فراهم بودن شرایط می توانند تولیدکنندگان خوبی باشند و در راستای خود کفایی و تولید که لازمه توسعه و پیشرفت هر کشوری است نقش موثری داشته باشند . این منطقه از نظر دامداری و سقزچینی و کارهای مرتبط با مرز به لحاظ هم مرز بودن با کشور عراق توانمند است ولی مشکلات زیادی از قبیل کمبود آب ، نبود راه مو اصلاتی خوب ، گاز و اینترنت به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است و نبود آن به شدت در این منطقه حس می شود .

اگر مسیر ارتباطی جوانرود و مرز درست شود و جاده خوب و مناسبی دلشته باشیم و به عنوان یک جاده ترانزیتی مورد استفاده قرار گیرد به یقین در پیشرفت اقتصادی منطقه نقش بسیار بزرگی خواهد  داشت .

ریگا : در آستانه چهل سالگی پیروزی ارزشمند انقلاب اسلامی ایران هستیم در این ارتباط چه پیامی دارید ؟

_ انقلاب اسلامی ایران در اوج دوران استبداد و ستم شاهنشاهی به مانند چراغ روشنی بود که در دل تاریکی فروزان شد و این انقلاب با رهبری و هدایت روحانیون و مردم ستم درده در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و ترس و رعب وحشت در به دل و جان ستمگران و ظالمان جهان انداخت لذا با بی رحمی هرچه تمامتر انقلاب نوپا و مردمی را در همان دوران طفولیت دچار جنگ خانمان سوزی نمود که هدفشان سرکوب و فروپاشی انقلاب اسلامی و عدم بیداری مردم ستمدیده جهان بود اما مردم سلحشور ایران با جان و مال خود چنان درس بزرگی به متجاوزین و حامیان آن دادند که تا ابد در تاریخ ماندگار شده است . دلاوی ها و رشادت جوانان این مرز و بوم با کمترین امکانات در برابر دشمن تا دندان مسلح با آخرین امکانات و تجهیزات پیشرفته روز نشان از روحیه انقلابی اسلامی این مردم دارد که امروز در آستانه چهل سالگی ابرقدرت های جهان از توانمندی و پیشرفت ایران در حیران هستند که این مئفقیت ها همه و همه مرهون انقلاب اسلامی است که به ما نشان داده که ما خود می توانیم بدون اتکا به کشور های دیگر و بدون اینکه زمام امور خود را به آنها بسپاریم خودمان شور خود را به سر منزل سعادت و سربلندی برسانیم و به مردم ایران این پیروزی را تبریک می گویم و امیدوارم مردم ایران بتوانند با تکیه بر نیروی ایمان خویش همه مشکلات پیش رو را از میان برداشته و شاهد رشد و شکوفایی و توسعه ی ایران اسلامی در تمامی زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی باشیم .

ریگا : با توجه به اینکه جنابعالی از کاندیداهای جوان پنجمین دوره انتخاب شوراهای اسلامی بودید  که در واقع یک نوع پارلمان محلی است . چه هدف و برنامه ای داشتید ؟ اگر افرادی که اکنون در شورا هستند و یک جورایی رقیب شما بودند از شما درخواست مشاوره بخواهند و یا اینکه بخواهند برنامه های خودت را در اختیارشان بگذارید ، این کار را انجام می دهید ؟

_تمام فکر و برنامه های من توسعه و آبادانی شهر بوده است و دوست داشتم اگر یکی از اعضا راه یافته بودم با شهرداری های مختلف کشور ارتباط برقرار می کردم و از مشاوره و تجربیات آنان برای توسعه و آبادانی شهرم استفاده می کردم چون بر این عقیده هستم که یکنفر خودش به تنهایی همه چیز نمی داند و ارتباط و تبادل نظر و ارتباط با جاهای دیگر موجب رشد و شکوفایی و بهره گیری و استفاده از تجربیات دیگران خواهد شد . اکنون هر جا لازم باشد و نیازی به برنامه و یا مشاوره من باشد حاضرم برای پیشبرد توسعه و آبادانی شهر همکاری نمایم و برنامه های خودم را در اختیارشان قرار دهم .

ریگا : نظر شما در خصوص شهردار بومی و غیر بومی چیست ؟ آیا با شهردار غیربومی موافق هستید ؟

_شهردار یک وظیفه دارد مه در چهارچوب قانون مشخص و مبرهن است که قدرت اجرایی و استقلال فکری و عملی داشته باشد و از مشاوره صاحب نظران در امور شهری بهره  برداری نماید . شهرداری موفق است که اشراف کامل به قوانین شهرداری و امور شهری داشته باشد و از مسایل حاشیه ای و دسته بندی شورا و… خودش را دور نگه دارد و هیچ نیازی به بومی و غیربومی نیست و مهم این است که شهردار انتخابی اهداف خود را به خوبی عملی و اجرا نماید و کارهای زیر بنایی و روبنایی را با توجه به نیازهای شهر و آینده نگری انجام دهد و ضمن استفاده از تجربیات شهرداران دیگر ، برای شهروندان فردی مفید و قابل احترام باشد . وظیفه مردم هم این است که با شهردار چه بومی چه غیربومی همکاری داشته باشند و وظیفه هر شهروند است که خودش را یک مشاوره شهردار بداند و در حوضه اختیار خودش برای شهر مفید باشد . چون ممکن است شهردار به تمام جوانب و زوایای شهر احاطه نداشته باشد و این وظیفه شهروندان است که شهردار را کمک نمایند تا شهری زیبا و توسعه یافته داشته باشیم . به عنوان مثال در نظر داشته باشید شخصیتی مانند مرحوم بهرامم صدیقی که حتی یک روز هم در جوانرود زندگی نکرده بود ولی عضو شورا شد و کارهایی انجام داد که زندگی نیمی از مردم شهر جوانرود را عوض کرد چون دلسوز بود و با تمام وجود برای مردم و شهر تلاش می کرد . چه خوب بود همه بهرامی وار زندگی می کردیم و به مردم شهر و دیار خود عشق می ورزیدیم  و خدمت می نمودیم .

ریگا : به طور کلی نگاه شما به اورامانات چیست ؟

_ اورامانات منطقه وسیعی است که نه تنها بخش بزرگی در کرمانشاه بلکه بخشی از آن هم در منطقه مریوان در استان کردستان قرار دارد . اورامانات رنگارنگ از هنر و طبیعت است که می تواند به عنوان منطقه ممتاز گردشگری در ایران معرفی گردد . جاذبه های طبیعی آن مانند غار آبی کاوات که در دنیا بی نظیر است ، غار  قوری قلعه و کوه های سر به فلک کشیده ، سرزمین کهن با مردمانی هنرمند و رنگین دست ، درختان انار و ون و صنایع دستی متنوع و زیبا و بازارچه های مرزی ، همت مسئولین را می طلبد که ضمن معرفی آن به عنوان منطقه ویژه گردشگری ، نسبت به آبادانی و عمران آن در بخش راه و جاده و ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه گردشگری و بوم گردی اقدام نماید .

ریگا : نظر شما در مورد بازارچه جوانرود چیست ؟

_ حرف و حدیث در مورد بازارچه جوانرود زیاد است ولی نمی توان در مورد جمع آوری آن چیزی گفت چون این بازارچه ممردرآمد بیش از ۵۰% از مردم جوانرود است و توانست در وقت خود اشتغال زادیی زیادی برای مردم ایجاد نماید و وضع اقتصادی مردم را به طور چشمگیری تغییر دهد اما برای رونق و سامان دهی آن باید کاری درست و برنامه ریزی شده انجام داد و نسبت به ایجاد پارکینگ که از مهمترین  نیازهای اساسی برای بازارچه جوانرود است باید چاره اندیشی نمود و در زمینه رفاه مسافران و گردشگران و خریداران اجناس بازارچه باید تمهیداتی ازقبیل سرویس بهداشتی تمیز و استاندارد و هتل و پارکینگ و مراکز تفریحی ایجاد نمود تا مسافری که برای خرید به جوانرود می آید میل و رغبت ماندن چند روز را داشته باشد نه اینکه در عذاب و سختی باشد و سریع السیر از شهر فرار نماید . به هر حال منظور بنده از ساماندهی به منزله حذف نیست به منزله سامان دادن و رونق بخشیدن و ایجاد امکانات لازم و ضروری برای مسافرین و مراجعین ب شهر است تا مسافران با خاطری خوش شهر مارا ترک کنند و خود مبلغی برای سایر کسانی باشند که می خواهند به شهر ما مسافرت نمایند . این بازاچه در صورت ساماندهی و توسعه آن و توسعه راه های مواصلاتی جوانرود به مرز می تواند ضمن ایجاد اشتغال و ممردرآمد بسیاری از منطقه از لحاظ اقتصادی هم موجب پیشرفت و آبادانی منطقه اورامانات گردد .

 

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |