شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » معافیت بندر چابهار از تحریم؛ فرصتی برای توسعه کشورهای غرب آسیا

 معافیت بندر چابهار از تحریم ها، میانبر کشورهای آسیایی برای رهایی از چالش‌های غرب است که با مدیریت صحیح می‌تواند موجب افزایش سرعت توسعه و پیشرفت این کشورها خصوصا ایران شود.

بندر استراتژیک چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی و بشری است که به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد جزو مهمترین مناطق اقتصادی و صادراتی کشور و منطقه محسوب می‌شود.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و استراتژیک آن نسبت به کشورهای همسایه و آسیای میانه که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای منطقه برای توسعه اقتصادی و مبادلات بین‌المللی به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است. این بندر دارای پتانسیل‌هایی است که با برنامه‌ریزی دقیق مسئولین ملی و محلی می‌توان در راستای افق چشم‌انداز نظام برای افزایش توانمندی و تقویت جایگاه کشور در بین قدرت‌های شرقی و غربی دنیا از آنها استفاده کرد.

این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور «شمال- جنوب» در مسیر تجارت جهانی است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی در زمینه سیاسی از جمله تحکیم و حفظ روابط دیپلماتیک بین کشورهای آسیای میانه نیز تأثیر بسزایی دارد و باعث می‌شود تا در کنار حذف تنش‌ها و درگیری‌ها وحدت و همدلی را در این منطقه ایجاد کند و شاهد آرامش و آسایش بین ملل اسلامی در این خطه از دنیا باشیم.

ایجاد وحدت و همدلی و مبارزه با خشونت طلبی گروه‌های افراطی، مذهبی نما و تروریستی تربیت یافته غرب که هدفشان نابودی خاورمیانه و تبدیل شدن آن به یک منطقه امن برای آمریکا و هم پیمانانش است یکی از مزیت‌های اصلی بندر چابهار به شمار می‌رود. آسایش و آرامش در منطقه علاوه بر حضور کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرمایه گذاری، بدون شک و تردید اروپاییان را نیز مجبور می‌کند تا با پشت کردن به آمریکا در جهت حفظ منافع اقتصادی خود در دنیا، خواهان سرمایه گذاری و مبادله با کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار با قابلیت بهره‌مندی از دریا و حمل و نقل ریلی و هوایی شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |