شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » موارد مشمول عفو گسترده عمومی به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اعلام شد

با موافقت رهبر معظم انقلاب ؛

موارد مشمول عفو گسترده عمومی به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اعلام شد

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن ماه جمع زیادی از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب ، سازمان قضایی نیرو های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره مند شدند .

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله مبارک فجر و ۲۲ بهمن جمع زیادی از محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب ، سازمان قضایی نیرو های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که تا تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۷ محکومیت آنان قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده شده اند با موافقت رهبر انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته و از رأفت اسلامی بهره مند شدند .

متن نامه رییس قوه قضائیه ، جزئیات و چگونگی نحوه اجرایی این عفو و تخفیف مجازات ها و همچنین متن موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی ، به شرح زیر است .

محضر مبارک حضرت  آیت الله العظمی خامنه ای “دام الله ظله الوارف”
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهداء سلام تحیات :

احتراما ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیده چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایام الله دهه مبارک فجر و ۲۲ بهمن ماه در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای کاهش اثرات سوء حبس بر خانواده زندانیان و باز اجتمائی شدن آنان ، بدین وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می شود تا در صورت تصویب آن مقام عالی ، محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب ، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که محکومیت آنها تا تارخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ قطعیت یافته و به شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو تا تخفیف تشخیص داده می شوند ، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره مند شوند .

الف : محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد ، مشروط بر اینکه فاقد شاکی یا مدعی خصوصی باشند و یا بتوانند حداکثر تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ رضایت شاکی را تحصیل نمایند .

ب : محومان به حبس که در زندان بسر می برند :

باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال .

سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال .

دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال .

یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از به سل تا ۲۰ سال ، مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند .

باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از ۲۰ سال برای مردان در صورتی که حداقل ۱۲ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۰ سال تحمل حبس نموده باشند .

باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل ۱۵ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۲ سال تحمل حبس نموده باشند .

باقیمانده محکومیت حبس کلیه ی محکومان جرائم غیر نقدی

باقیمانده محکومیت حبس ( غیر از حبس ابد ) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند . در صورتیکه حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند .

باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا ( پدر ، مادر ، همسر ، فرزند ، برادر ، خواهر ) که به دلایل مختتلف در زندان بسر میبرند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش لز پنج سال تحمل حبس نموده باشند .

تبصره : مشمولیت این بند ملزم به ارائه تأیید به لازم از مراجع ذیربط بوده  و مصادیق ایثارگری نیز تابع قوانین و مقررات مربوط می باشد .

باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد .

بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مواد ۵۰۲ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری مانع اعمال این عفو نیست .

باقیمانده محکومیت حبس محکومات ذکور بالای ۷۰ سال تمام و اناث بالای ۶۰ سال تمام به استناد اسناد سجلی و درمورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال ، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد ، حداقل ۵ سال تحمل حبس نموده باشند .

باقیمانده محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جرم ورود یا اقامت غیرمجاز محکوم شده اند .

تبصره : مشمولین این بند پس از طرد این کشور چنانچه ظرف مدت ده سال بدون مجوز وارد قلمرو جممهوری اسلامی ایران شوند . عفو آنان کان لم یکن تلقی و باقیمانده مجازات آنان اجرا خواهد شد .

پ : محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ده  میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد .

ت : محکومانن به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر میبرند :

باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا هفتصد میلیون ریال .

دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال .

تبصره : محکومیت به حبس و جزای نقدی که حبس آنها مشمول عفو قرار گرفته باشد ، محکومیت قطعی جزای نقدی آنان نیز مشمول این دستورالعمل قرار خواهد گرفت .

ث : کلیه ی محکومان به شلاقهای تعزیری

ج : شرایط استفاده از عفو :

نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت موثر کیفری .

عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ایام تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی .

نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداختت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده ( اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ) تا قبل از پایان دوره محکومیت .

تبصره : معونت در جرائم ، باستثناء قتل عمد ، نیاز به جلب رضایت شاکی خصوی نداشته و مانع اعمال عفو نمی باشد .

عدم استفاده از عفو در محکومیتهای قبلی متضمن مجازات درجه یک تا سه .

چ : مرتککبین جرائم ذیل ، از شمول این عفو مستثنی میباشند :

قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر ( منظور از قاچاق عمده مواد مخدر ، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن ، و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روان گردانها و ملحقات آن می باشد )

قاچاق اسلحه و مهمات ، جرائم امنیتی که محکومیا آنها بیش از یکسال باشد . آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی ، اسید پاشی ، تجاوز به عنف ، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء

سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد . اختلاس ، ارتشاء ، کلاهبرداری ، جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی ، پولشویی اخلال در نظام اقتصادی کشور ، قاچاق مشروبات الکی ، قاچاق کالا و ارز سازمان یافته ، حرفه ای و عمده

تبصره : معاونین جرائم موضوع بندهای ۱ ، ۵ و ۱۴ این قسمت نیز از شمول عفو مستثنی می باشند .

والمرالکیم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

صادق آملی لاریجانی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |