شما اینجا هستید
اجتماعی » گزارش فائو از نقش مهم ایران در تأمین غذای جهان/ رتبه‌های ۱ تا ۲۰ ایران در صادرات ۲۵ محصول

 

 

 

 

 

 

 

– آمارهای فائو از نقش مهم ایران در تأمین مواد غذایی جهان خبر می‌دهد به‌طوری‌که ایران در صادرات ۲۵ محصول کشاورزی جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته است.

آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد ایران از نقش مهمی در تأمین مواد غذایی جهان برخوردار است و در میان صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان قرار گرفته است.

بر اساس آمار فائو از سال ۲۰۲۱ ایران در صادرات ۲۵ محصول کشاورزی جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی از ۱ تا ۲۰ را در این زمینه به خود اختصاص داده است. دراین‌بین، ایران در صادرات ۱۲ محصول رتبه‌های تک‌رقمی از ۱ تا ۹ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۱ با خشکسالی مواجه بوده و تولیدات کشاورزی ایران در این سال کاهش‌یافته بود.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان

عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان در سال ۲۰۲۱ به ایران اختصاص داشته است. ایران در این سال ۸۷۶۳ تن انجیر صادر کرده است که بیش از هر کشور دیگر بوده است. دو کشور اروپایی اتریش و اسپانیا بعد از ایران و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. اتریش در این سال ۷۳۷۴ تن انجیر و اسپانیا ۵۴۷۲ تن انجیر صادر کرده‌اند.

رتبه دومی جهان در صادرات ۳ محصول به ایران اختصاص دارد

رتبه دومی صادرات سه محصول پسته، کشمش و بادمجان در سال ۲۰۲۱ نیز متعلق به ایران بوده است. ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته جهان بوده و بیش از ۱۳۶ هزار تن پسته در این سال صادر کرده است. آمریکا با صادرات ۲۲۱ هزارتنی در رتبه اول و ترکیه با ۲۳ هزار تن در رتبه سوم قرار داشته‌اند.

ایران همچنین ۱۰۶ هزار تن کشمش صادر کرده و پس از ترکیه در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گرفته است. ترکیه در این سال ۲۵۷ هزار تن کشمش صادر کرده است. آمریکا با صادرات ۷۷ هزارتنی، یک پله پایین‌تر از ایران، در رتبه سوم قرار گرفته است.

اسپانیا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۶۸ هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته شده است. ایران بافاصله کمی و با صادرات ۱۶۵ هزارتنی در رتبه دوم قرار گرفته است. مکزیک نیز با صادرات ۸۹ هزارتنی سومین صادرکننده بزرگ بادمجان بوده است./ایرنا

ایران رتبه چهارمی صادرات خرما در جهان

ایران در صادرات محصول مهم خرما نیز جایگاه مهمی در جهان دارد. ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴۵ هزار تن خرما صادر کرده که تنها از صادرات سه کشور کمتر بوده است. عربستان با صادرات ۳۱۸ هزارتنی در رتبه نخست از این نظر قرار داشته و عراق و امارات دوم و سوم شده‌اند. / ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |