شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » ۴۵ هزار تحصیلکرده کرمانشاهی بیکارند

 

45 هزار تحصیلکرده کرمانشاهی بیکارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده کرمانشاهی را ۲۸ درصد عنوان کرد و گفت: ۴۵ هزار جوان تحصیلکرده در کرمانشاه بیکار هستند.

حسن عزیزی در سومین نشست دوشنبه های کرمانشاه که امروز(۱۷ آبان) با موضوع بررسی مسائل بیکاری استان به میزبانی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی برگزار شد، یکی از دلایل مهم بالا رفتن آمار بیکاری استان طی دهه های گذشته را فقدان برنامه ریزی دانست و اظهار کرد: در این راستا طی سالهای اخیر با بهره گیری از ظرفیت همه دستگاه های اجرایی سند سه ساله ای برای اشتغال استان تدوین شد.

وی اجرایی شدن این سند را از سال ۱۳۹۸ عاملی برای جلوگیری از تشتت و پراکندگی فعالیت های اشتغال در استان خواند و افزود: طبق این سند در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ باید کاهش سه و ۲٫۵ درصدی نرخ بیکاری استان رخ می داد که خوشبختانه محقق شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ادامه داد: سال ۱۴۰۰ نیز طبق پیش بینی باید نرخ بیکاری استان ۲٫۵ درصد کاهش پیدا کند که این امر با ایجاد ۵۲ هزار شغل محقق می شود.

به گفته این مسئول، در حال حاضر ۷۵ درصد از این هدف گذاری سه ساله تحقق پیدا کرده و تاپایان سال بیش از هدف‌گذاری انجام شده هم خواهد شد.

وی در ادامه گفت: علیرغم کم شدن فاصله نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشور، اما نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان حدود ۲۸ درصد است.

عزیزی ادامه داد: از مجموع حدود ۱۱۳ هزار نفر بیکار سطح استان، حدود ۴۵ هزار نفر آنها دانش آموخته و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه آمار بیکاران فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در حال افزایش است، گفت: به نسبت سه سال گذشته آمار بیکاران فارغ التحصیل در این مقطع و در رشته های فنی و مهندسی روبه رشد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین به نقش جمعیت جوان تازه نفس و جویای کار در اقتصاد کشورها اشاره کرد و گفت: حدود یک چهارم از جمعیت کشور را جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می دهند، جوانانی که در توسعه اقتصادی کشورها یک فرصت هستند و به نظر می سد که اگر برنامه ریزی روی آنها صورت نگیرد، تبدیل به تهدید می شوند.

عزیزی به نقش نظام آموزشی کشور در سوق یافتن جوانان به سمت اشتغال هم اشاره داشت و گفت: طی تحقیقی که روی کشورهای اروپایی صورت گرفته، کشورهای این قاره را به سه گروه تقسیم کرده اند که براساس آن گروه اول کشورهایی هستند که نظام آموزشی آنها یک ارتباط ساختارمند و نظام گرایانه با بازار کار دارد و نمونه از این گروه کشور آلمان است. این نوع نظام آموزشی باعث شده که فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود در همان سال اول یک فرصت شغلی مناسب مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کند و در نهایت آمار بیکاران آنها بالا نیست.

وی  افزود: گروه دوم کشورهایی هستند که این نوع از ارتباط را بین نظام آموزشی و بازار کار ندارند که نمونه آن کشور ایتالیاست که در آن فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود گاها تا ۱۰ سال طول می کشد تا به فرصت شغلی دسترسی پیدا کند و تضمینی هم نیست که شغل او متناسب با رشته تحصیلی اش باشد، یا نه.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: گروه سوم کشورهایی هستند که در آنها تلاش شده تا این ارتباط بین دانشگاه و بازار کار برقرار شود، اما چندان تحقق پیدا نکرده که نظام آموزش عالی ایران هم مانند این کشورهاست. یعنی علیرغم اینکه بین دانشگاه و صنعت ارتباطاتی شکل گرفته، اما چندان به تحقق عینی نرسیده و همین باعث شده  تا نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصیل بیشتر از نرخ کلی بیکاری باشد.

وی با تاکید براینکه اصلاح نظام آموزش عالی کشور باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: یکی از راه های برون رفت از شرایط بیکاری کنونی در کشور همین مسئله است،  چراکه اگر نظام آموزشی یکپارچه، توانمند و با ارتباط ساختارمند با بازار کار داشته باشیم، در کاهش نرخ بیکاری تاثیر گذار خواهد بود./ایسنا-کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |