یک فعال صنعت خودرو با بیان اینکه واردات چاره مشکل صنعت خودروسازی ایران نیست، گفت: واردات خودرو درخت نیمه خشک صنعت خودرو و قطعهسازی خودرو را خشکتر خواهد کرد.
سیروس کوهستانی با اشاره به نهایی شدن واردات خودرو به کشور و جزییات آن، اظهار کرد: این روند واردات تاثیر چندانی در بازار خودرو کشور نداشته و تنها زمینه رانت، سوءاستفاده و سودهای کلان را برای عدهای خاص فراهم میکند. به علاوه باعث خروج ارز قابل توجهی از کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف از واردات خودرو به کشور دسترسی مردم به خودروهای با کیفیت بالاتر اعلام شده، عنوان کرد: اینکه واردات به ارتقا کیفیت خودروسازی در کشور کمک کرده و با ایجاد رقابت باعث میشود تولیدکنندگان داخل نیز کیفیت خودرو تولیدی را بالا ببرند، حقیقت ندارد.
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشور آنقدر ریشهدار است که با مسکنهای مقطعی مانند واردات خودرو برطرف نخواهد شد، اظهار کرد: همه مشکلات صنعت خودروسازی از حکمرانی این صنعت- شامل سیاستگذاری، تنظیمگری، تسهیلگری و ارائه خدمات در این حوزه- منشا میگیرد و مجموعه نهادهایی که در کنار هم در حکمرانی بخش خودرو نقش دارند، وضعیت صنعت خودروسازی کشور را به این سمت کشانده اند.
کوهستانی اضافه کرد: اجبار خودروسازان به سرمایهگذاری بی بازده در استانها و کشورهای مختلف، تحمیل نیروی کار به این صنعت، قیمت گذاری دستوری و… همه از مواردی است که صنعت خودروسازی ایران را به این سمت کشانده است.
وی با انتقاد از اینکه مجموع نهادها و بخشهای دخیل در وضعیت کنونی صنعت خودرو حالا در کمال تعجب از وضعیت این صنعت گلایه دارند، تاکید کرد: آدرس اشتباه هم به مردم داده میشود که راه حل این مشکل واردات خودرو برای ایجاد رقابت و ارتقا کیفیت است، درحالیکه مشکل ریشهای تر از این حرفها است.
این فعال صنعت خودرو افزود: اینکه اکنون نواقصی در صنعت خودرو داریم قابل انکار نیست، اما همه تقصیر را نمیتوان به گردن خودروسازان انداخت.
کوهستانی با بیان اینکه اکنون در صنعت خودرو با سه مشکل مهم بالا بودن قیمت تمام شده، کیفیت پایین و عدم رضایت مشتری مواجهیم، خاطرنشان کرد: ابتدا باید به صورت ریشهای فکری به حال این مشکلات کرد.
وی با بیان اینکه نباید کاری کنیم صنعت ریشهدار خودرو ایران نیز به سرنوشت صنعت نساجی با آن قدمت دچار شود، از سابقه ۶۰ ساله صنعت خودروسازی ایران یاد کرد که پنج تا شش درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۲ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را با حجم قابل توجهی از اشتغالزایی به خود اختصاص داده و تاکید کرد: اگر سیاستگذاریهای نادرست به آفت صنعت خودرو تبدیل نمیشد، اکنون جایگاه این صنعت بسیار فراتر بود.
کوهستانی از صنعت خودروسازی ترکیه یاد کرد و گفت: اگرچه این صنعت در ترکیه ۱۰ سال از ما جوانتر است، اما اکنون به جایی رسیده که پنج تا شش برابر درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ صادرات خودرو دارد و حتی به کشورهایی مانند آلمان و آمریکا خودرو صادر میکند، اما در ایران اوضاع مناسبی ندارد./ایسنا کرمانشاه
- امیر ابراهیمی
- کد خبر 15537
- بدون نظر
- پرینت