شما اینجا هستید
اجتماعی » رونمایی از نمونه معیار تولید جت آموزشی «یاسین»

 

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد.

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین صبح امروز (شنبه ۲۰ اسفند) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

در این مراسم همچنین خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد. آموزش خلبانی از جمله آموزش های سطح بالا و پیچیده ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.

ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده های خلبانی شکل گرفت.

از آنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روش ها و ابزارهای ویژه ای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل می دهد.

آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران چگونه انجام می شود و نقش جت آموزشی یاسین چیست؟

آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش ها در سه مرحله انجام می شود:

۱-آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز
۲-آموزش پایه، مهارت های پروازی، مقررات و مانورها
۳-آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته

یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می شوند و کاربرد جنگ افزارهای گوناگون و چگونگی استفاده از آن ها را می آموزند.

همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده ا

تفاوت فروند اول و دوم یاسین در چیست؟

فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه های فرود بخشی از توانمندی های به دست آمده در این فروند است.

در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت های دانش بنیان استفاده شده است.

تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه بعدی داده های سورتی و پروازی) است که یک تحول در امر آموزش خلبانی محسوب می‌شود.

البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه ها، تست های استاندارد را طی نموده و آزمون های تعدادی از آن ها در این فروند تکمیل می شود. به این جهت این فروند معیار تولید است و این فرصت را فراهم کرد که خط تولید آن امروز استقرار یابد.

چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا در حال ساخت هستند اما زیر سامانه‌های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه کنند. به علت تحریم ها امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در تمام فناوری های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده است‌./ ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |