شما اینجا هستید
اجتماعی » روش‌های دخالت مشروع در ماجرای مهریه‌های سنگین

مهریه در روزگار کنونی آشکارا از فلسفه‌اش دور و به مساله‌ای پیش روی امر ازدواج تبدیل شده است. برخی پژوهش‌ها می‌گویند حاکمیت باید مداخله‌ای مشروع در این زمینه به عمل آورد.

رشد انفجاری طلا و سکه که میزانی از آن را معمولا به عنوان مهریه در نظر می‌گیرند، باعث شده تا سنگین شدن مهریه زنان به یکی از مسائل و موضوعات مورد توجه برخی خانواده‌ها تبدیل شود. در ماه‌های گذشته اظهارنظر برخی نمایندگان درباره طرح مجلس برای اصلاح قانون مهریه، تجمع گروهی از مردان معترض به قوانین موجود و … هم در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.

در سالی که گذشت یکی از اقدامات پژوهشی درباره مساله مهریه، نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مشکلات زنان برای ستاندن مهریه، تعداد سکه مناسب از نظر مردم برای تعیین مهریه، شروط ضمن عقد و … بود که نتایج آن مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت.

روش‌های دخالت مشروع حاکمیت در ماجرای مهریه‌های سنگین

۱- تعیین حد برای مهریه

یکی از مهم‌ترین راه‌های دخالت حکومت در مسأله مهریه تعیین حد و سقف برای آن است. به این معنا که در قانون یا حکم حاکم مهریه‌هایی بالاتر از حد مشخصی رسمیت نداشته باشند و در نتیجه هیچ یک از احکام مال و دین از نظر قانون بر آن صادر نشود. مشروعیت این راه‌حل منوط به تعیین قلمرو ولایت فقیه است.

الزام به گذاشتن وثیقه یا مالیات بر مهریه‌های سنگین عملاً مسیر اعتبار این گونه مهریه‌ها را دشوار می‌کند

۲- حمایت از مهریه‌های متعارف

از جمله اقداماتی که حاکمیت می‌تواند در مسأله مهریه انجام دهد این است که با ارائه مشوق‌های مالی و غیر مالی، عموم جامعه را به قراردادن مهریه‌های متعارف تشویق کند. این اقدام منوط به این است که آیا هزینه کردن بیت‌المال برای مصارف این چنینی مجاز است؟ با توجه به اینکه بیت‌المال برای مصالح عمومی جامعه است می‌توان گفت در صورتی که حاکم تشویق به مهریه‌های متعارف را از مصالح عمومی بداند به نحوی که مصالح مهم‌تر از آن در جامعه وجود نداشته باشد، اشکالی در هزینه کردن بیت‌المال برای این امر نخواهد بود.

۳- ایجاد موانع قانونی برای مهریه‌های سنگین

یکی از راه‌حل‌های متصور برای حاکمیت جهت دخالت در امر مهریه این است که با استفاده از اختیارات حاکمیتی خود بدون اینکه مستقیماً مانع از اعتبار مهریه‌های سنگین شود، با اعتبار الزاماتی در مسیر ثبت مهریه در دفاتر اسناد رسمی عملاً مسیر اعتبار مهریه‌های سنگین را دشوار کند. اقداماتی مانند الزام به گذاشتن وثیقه یا مالیات بر مهریه‌های سنگین از جمله آنها می‌تواند، باشد. همچنان که می‌تواند مانع ارجاع پرونده‌های مربوط به مهریه‌های سنگین به دادگاه‌های کیفری شود و صرفاً بُعد حقوقی آن را به رسمیت بشناسد که این خود در عمل به نوعی مانعی برای استیفای مهریه‌های سنگین خواهد بود. [۶]/ایرنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |