شما اینجا هستید
اجتماعی » اقدامات اورژانسی در بلع اجسام توسط کودکان

 

به گزارش ریگا انلاین به نقل از ایرنا

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: اگر کودکی در منزل بصورت اتفاقی هر جسم خارجی را بلیعد او را وادار به استفراغ نکنید و هیچ ماده غذایی به او نخورانده و در اولین فرصت به بیمارستان کودکان مراجعه کنید.

دکتر امیرحسین حسینی با اشاره به این که شایع ترین زمان برای بلع اجسام خارجی ۶ ماهگی تا سه سالگی است، اظهار کرد: در این سن کودکان کنجکاو هستند و بیشتر اجسام را به صورت اتفاقی می بلعند.

وی با اشاره به این که یکی از بیشترین موارد گزارش شده بلعیده شده توسط کودکان سکه است، افزود: اگر سکه داخل مری گیر کند، آبریزش از دهان و استفراغ از نشانه‌های آن است، والدین باید با مشاهده این علامت‌ها فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان دانشگاه به خانواده ها توصیه کرد که اجسام کوچک و خطرناک را از دسترس کودکان دور کنند.

تحریک کودک برای استفراغ با خطر خفگی و گاهی آسیب بیشتر مری همراه است

وی با تاکید بر این که در صورت بلعیدن جسم خارجی توسط کودک، کودک را وادار به استفراغ نکنید هشدار داد: هرگز با انجام اقداماتی کودک را برای استفراغ کردن تحریک نکنید چرا که که ممکن است جسم از مری خارج شده و راه هوایی را مسدود کند.

حسینی ادامه داد: در صورتی که جسم خارجی توسط کودک بلیعیده شد، هیچ ماده غذایی و یا حتی آب به کودک ندهید و فورا به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: در صورت مشاهده علامت‌های تنفسی، سرفه، کبودی لب و یا تنگی نفس با اورژانس تماس بگیرد تا اقدامات اورژانسی برای کودک جهت باز شدن راههای تنفسی انجام شود./ایرنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |