شما اینجا هستید
اجتماعی » این بیماری ویروسی در کمین “کبد” شماست!

یک متخصص بیماریهای عفونی به تشریح انواع هپاتیت، علائم و راهکارهای درمانی آن پرداخت.

دکتر بهزاد مهدویان به مناسبت هفته اطلاع رسانی هپاتیت( اول تا هفتم آبان) ،با اشاره به وجود انواع هپاتیت گفت: هپاتیت های ویروسی شامل انواع A، B، C، D و E است و این میان هپاتیت B از همه شایع تر بوده و در کشور حدود یک تا سه درصد جمعیت به این ویروس مبتلا هستند.

وی افزود: این ویروس منجر به التهاب کبد و آسیب به آن می شود، بنابراین اگر دیر تشخیص داده شده و درمان نشود می تواند منجر به نارسایی کبد و حتی مرگ افراد شود.

مهدویان تصریح کرد: علائم هپاتیت به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می شود و علائم حاد آن شامل تب، درد در ناحیه راست و بالای شکم، استفراغ، تغییر رنگ ادرار، زردی پوست و زردی چشم ها است.

وی افزود: افراد باید بلافاصله پس از مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند، چرا که ممکن است این علائم به سرعت به نارسایی کبد و مرگ منجر شود.

مهدویان گفت: در علائم مزمن این بیماری، ویروس در بدن فرد آرام آرام روی کبد اثر می گذارد و ممکن است بسیاری افراد درطولانی مدت هیچ علائمی نداشته باشند تا زمانی که کبد دچار نارسایی شود.

این متخصص بیماری های عفونی در خصوص راه های انتقال این بیماری گفت: انتقال ویروس هپاتیت  A و E از راه دهانی-مدفوعی است و این نوع ویروس ها از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شوند و اگر افراد مرحله علائم حاد این بیماری را با دریافت درمان مناسب پشت سر بگذارند عموما به طور کامل از بدن دفع می شوند.

وی افزود: اما در خصوص هپاتیت B، C و D شرایط متفاوت است و این ویروس ها عمدتا به شکل مزمن بروز پیدا می کنند.

مهدویان گفت: این سه نوع ویروس هپاتیت مانند ویروس ایدز منتقل می شود، یعنی هم از طریق خون و فرآورده های خونی، هم از طریق مادر به جنین، هم از طریق ارتباط جنسی و نیز از طریق تزریق مشترک در میان معتادان تزریقی امکان انتقال آنها وجود دارد.

این متخصص عفونی گفت: برای این نوع هپاتیت ها هم درمان های خوبی وجود دارد که در برخی منجر به درمان کامل و در برخی دیگر منجر به کنترل مناسب بیماری می شود.

وی در خصوص راه های تشخیص هپاتیت هم گفت: تشخیص هپاتیت تنها با آزمایش مربوط به آن انجام می شود و از روی نتایج چکاپ و افزایش آنزیم های کبدی نمی توان تشخیص دقیقی در خصوص ابتلا به این بیماری داشت./ایسنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |