شما اینجا هستید
اجتماعی » بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی همه شهرهای کرمانشاه احداث می‌شود

 

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای احداث بازارچه های صنایع دستی در  ورودی همه شهرهای استان خبر داد.

داریوش فرمانی در مراسم روز جهانی صنایع دستی، صنایع دستی را حاصل تفکر، خلاقیت و ذوق یک ملت دانست و اظهارکرد: طبق بررسی هایی که تاکنون در کشور صورت گرفته، قدیمی ترین دست ساخته های بشری مربوط به دوره پارینه سنگی هستند.

وی قدیمی ترین دست ساخته های بشری را ابزارهای سنگی خواند و افزود: انسان های اولیه برای رفع حوائج زندگی خود اقدام به ساخت ابزارهای سنگی در قالب های مختلف می کردند.

به گفته این مسئول، قدیمی ترین دست ساخته بشری کشف شده در استان کرمانشاه یک تبر سنگی است که سالها پیش در اطراف روستای گاکیه کرمانشاه کشف شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از چند میلیون سال پیش تا دوره نو سنگی که انسانها یکجانشین شدند، برای نگهداری مایحتاج و تامین نیازهای روزه مره زندگی خود باید اختراعاتی می کردند، به همین دلیل صنایع دستی یا دست ساخته های بشری شکل گرفتند.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از سفال ها به عنوان یکی از این دست ساخته ها در هشت هزار سال پیش نام برد و گفت: نمونه هایی از این نوع از سفال ها در تپه باستانی گنج دره هرسین و روستای کرتویج صحنه تاکنون کشف شده است.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی امروز، وارثان هنر گذشتگان ما هستند، افزود: زمانی که به دست ساخته های بشری از هشت هزار سال قبل همچون سفال نگاه می کنیم، می بینیم که روی آنها نقش و نگارهایی است که در آن باورها، اعتقادات، سنت ها، هنر، ذوق و سلیقه یک ملت را به ما منتقل می کنند.

فرمانی تاکید کرد: امروز هم هنرمندان صنایع دستی ما وارثان همان هنر درگذشتگان هستند و باید از طریق دست ساخته های خود، باورها و ارزش های روزگار خود را به نسل جدید و ملت های دیگر منتقل کنند.

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی یک وظیقه فرهنگی مهمی را بر دوش دارند، گفت: آنها می توانند بسیاری از ارزش های معنوی ما را با هنر خود به نسل های بعدی برسانند.

سرپرست میراث فرهنگی استان در ادامه  به اهمیت صنایع دستی در حوزه اقتصادی هم اشاره ای کرد و گفت: صنایع دستی تنها صنعتی است که با سرمایه گذاری اندک، اشتغالزایی بالایی دارد، مواد اولیه و خام آن به راحتی در دسترس قرار می گیرد و به راحتی هم شغل ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صنایع دستی بستری برای توسعه گردشگری در هر منطقه ای است، چراکه برخی از گردشگران با هدف دیدن و خریدن صنایع دستی یک منطقه به آنجا سفر می کنند.

فرمانی در ادامه  به بیان مهمترین اقدامات صورت گرفته برای حفظ این هنر صنعت در استان پرداخت و گفت: در این راستا، در بحث آموزش صنایع دستی، برنامه ریزی های مختلفی را در سطح استان در دستور کار قرار داده ایم که یکی از آنها احیاء رشته های منسوخ شده است.

وی یادآورشد: همچنین کاربردی شدن، توجه به ذوق و سلیقه مخاطبان و بازار و … از دیگر اقدامات در دستور کار برای حفظ صنایع  دستی استان است.

سرپرست میراث فرهنگی استان به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه صنایع دستی هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه در نظر داریم که در ورودی همه شهرهای استان بازارچه های صنایع دستی را احداث کنیم، اما این امر مستلزم همکاری سایر نهادها مانند شهرداری و شورای شهر آنها است.

وی در پایان از برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاه های دائمی و فصلی صنایع  دستی در داخل و خارج از کشور یاد کرد و افزود: در این راستا با طرف های عراقی مذاکراتی را در این رابطه داشته ایم و امیدواریم بتوانیم در هر دو قسمت کردنشین و عرب نشین عراق این نمایشگاه ها را برپا کنیم تا به بازاریابی و فروش بیشتر صنایع دستی استان کمک کند./ایسنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |