شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » بیماران سرطانی چه زمانی واکسن بزنند؟

یک متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی به تشریح زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا و یا واکسن احتمالی کرونا از سوی بیماران مبتلا به سرطان پرداخت.

محمدحسن عمران‌پوردر گفت ‌وگو با ایسنا با اشاره در بیماران سرطانی سیستم ایمنی به دلیل سرکوب شدن به واسطه اثربخشی داروهای شیمی‌درمانی، واکسن آنفلوآنزا نمی‌تواند در پیشگیری از ابتلای به این بیماری موثر باشد، گفت: واکسن‌های حاوی ویروس ضعیف شده در بیمارانی که حین شیمی درمانی هستند بسیار مضر و خطرناک می تواند باشد و منجر به عفونت شدید شود.

وی تصریح کرد: واکسنی مانند سرخک، نباید در دوران شیمی درمانی استفاده شود چرا که حاوی ویروس زنده است و برای بیماران سرطانی بسیار خطرناک محسوب می‌شود؛ بنابراین ۴ هفته پیش از شیمی درمانی و سه ماه پس از پایان درمان، می‌توانند این واکسن‌ها تزریق شود.

این متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا به دلیل زنده نبودن ویروس‌ها، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما کارآیی خاصی نخواهد داشت، گفت: هم سرطان و هم داروهای شیمی درمانی تضعیف ‌کننده سیستم ایمنی هستند و این واکسن نمی‌تواند اثربخشی خاصی داشته باشد.

عمران‌پور با اشاره به اینکه برای کسانی که شیمی درمانی نمی‌شود و یا بهبود پیدا کرده‌اند، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، دو هفته فاصله نیاز است، تشریح کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا در بیمارانی که درگیر شیمی درمانی هستند، باید دو هفته قبل و یا دو هفته پس از آن باشد.

وی افزود: اینکه می‌گویند باید ۲ تا ۵ سال از بهبودی بیماری سرطان در بیماران سرطانی بگذرد تا واکسن آنفلوآنزا تزریق شود کاملا اشتباه است و دو هفته زمان مناسبی است.

این متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی در پاسخ به این سوال که در صورت دسترسی به واکسن کرونا آیا بیماران سرطانی (چه درگیر درمان و چه بهبود یافته در هر سطحی) می‌توانند از آن استفاده کنند یا خیر، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که دستگاه ایمنی بدن بسیار کارآمد است و اگر افرادی به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و یا دچار بیماری زمینه‌ای شوند، چنانچه در معرض واکسن زنده ضعیف شده قرار بگیرند، این واکسن می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.

عمران‌پور تاکید کرد: هنوز داده‌ها در خصوص تزریق واکسن احتمالی کرونا برای بیماران شیمی درمانی کم بوده اما اگر بیمار در حال شیمی درمانی باشد، به دلیل قدرت دفاعی ضعیف بدن، بهتر است واکسن کرونا حاوی ویروس زنده را استفاده نکنند.

وی افزود: اگر واکسن از اجزای یک ویروس باشد و این واکسن از ویروس زنده ایجاد نشده باشد، می‌توانند در یک فاصله زمانی مناسب بین شیمی درمانی و استفاده از واکسن کرونا در نظر گرفته شود که البته باید منتظر خروجی داده‌هایی باشیم که در آینده استخراج خواهد شد.

عمران‌پور در پایان گفت: افرادی که از سرطان بهبود پیدا کرده‌اند و ایمنی آنها به اندازه یک فرد سالم است، می توانند همانند یک فرد عادی از واکسن کرونا استفاده کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |