شما اینجا هستید
اجتماعی » خرید کفش تخت و کیف نرم برای دانش‌آموزان ممنوع

 

 

منبع ایسنا

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیان مهمترین ویژگی‌های کیف و کفش استاندارد برای دانش‌آموزان پرداخت.

دکتر کامبیز خاموشیان ، کوله پشتی را بهترین نوع کیف مدرسه دانست و گفت: این نوع کیف نسبت به سایر کیف‌ها از جمله کیف دستی فشار کمتری به ستون فقرات وارد می‌کند.

وی وزن مناسب یک کوله پشتی را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن بدن دانش‌آموز اعلام کرد و افزود: برای دانش‌آموزان کوچک ابتدایی وزن کیف باید ۱۰ درصد وزن بدن باشد، اما برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر امکان افزایش وزن کوله تا ۲۰ درصد وزن بدن وجود دارد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یکی دیگر از ویژگی‌های یک کوله پشتی مناسب را محکم بودن آن عنوان کرد و یادآور شد: جنس کوله باید محکم باشد، بگونه‌ای که وسایلی که در آن قرار داده می‌شود نباید به کوله شکل دهد، زیرا این امر منجر به آسیب به ستون فقرات خواهد شد.

خاموشیان درباره ابعاد یک کوله استاندارد نیز اظهار کرد: عرض کوله باید به اندازه عرض شانه دانش‌آموز باشد و از آن بیرون نزند. ارتفاع آن نیز باید بگونه‌ای باشد که تا انتهای کمر بیاید. همچنین کوله باید دارای بندهای سینه‌ای و شکمی باشد و به خوبی روی بدن محکم شود، نه اینکه آویزان باشد و مدام حرکت کند، زیرا این امر منجر به آسیب ستون فقرات خواهد شد.

وی کیف‌های چرخ‌دار را نیز برای دانش‌آموزان چندان مناسب ندانست و گفت: دانش آموز نمی‌تواند در تمام مسیر کیف را روی زمین بکشد و هنگام سوار شدن در سرویس و یا روی پله‌ها مجبور است کیف را کامل بلند کند که این امر نیز منجر به آسیب به ستون فقرات خواهد شد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درباره ویژگی‌های کفش استاندارد مدرسه نیز اظهار کرد: قبل از هرچیز والدین باید به کفشی که فرزند آنها از قبل داشته نگاه کنند و اگر قسمتی از کفش بیش از سایر نقاط آسیب دیده به معنای وجود ایراد در پای وی است. به علاوه والدین باید راه رفتن فرزند خود را نیز از پشت و جلو به صورت کامل بررسی کنند زیرا در برخی کودکان پا رو به داخل و یا بیرون قرار می‌گیرد، برخی روی پنجه راه می‌روند و برخی به دلیل کوتاهی آشیل نمی‌توانند روی کف پا بنشینند و باید روی پنجه قرار بگیرند.

به گفته خاموشیان، در صورت وجود هر یک از این موارد لازم است از کفش‌ها و یا حداقل کفه‌های طبی برای دانش آموزان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: برای دانش آموزانی که پای آنها هیچ ایرادی ندارد، بهترین کفش نیم پوتین‌ها هستند که مچ پا را به طور کامل می‌گیرند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از اهمیت قوام و محکمی کفش هم یاد کرد بگونه‌ای که پا را نگه دارد و ادامه داد: کفش‌های بندی بهتر از کفش‌های چسبی هستند.

خاموشیان با بیان اینکه کفش تخت نیز منجر به آسیب خواهد شد، گفت: کفش استاندارد باید حداقل دو سانت زیره داشته باشد.همچنین بهتر است داخل کفش نیز از کفی استفاده شود که متناسب با کف پا قوس داشته باشد.

وی بهترین زمان برای خرید کفش را عصرها دانست که پا نیم شماره نسبت به اوایل صبح بزرگتر است و افزود: در هر صورت بهتر است کفش همیشه نیم شماره بزرگتر انتخاب شود، زیرا پا هنگام حرکت به فضای بیشتری نسبت به هنگام ایستادن نیاز دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |