شما اینجا هستید
اجتماعی » علل، علایم و درمان انواع مسمومیت

 

مسمومیت زمانی است که فرد در معرض موادی قرار می‌گیرد که می‌تواند به سلامتی وی آسیب برساند یا زندگی او را به خطر بیندازد. بیشتر موارد مسمومیت در خانه اتفاق می‌افتد و کودکان زیر ۵ سال بیشترین خطر مسمومیت تصادفی را دارند. در این مطلب شما را با علل، علایم و پیشگیری از مسمومیت آشنا می کنیم.

زندگی – اگر مشکوک هستید که فردی بیش از حد ماده‌ای مصرف کرده است یا مسموم شده است، سعی نکنید خودتان او را درمان کنید. فورا کمک پزشکی دریافت کنید.  اگر علائم جدی مانند بیحال بودن، از دست دادن هوشیاری، خواب آلودگی یا تشنج را نشان می‌دهند، با اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید. در موارد جدی، ممکن است لازم باشد که فرد برای درمان در بیمارستان بماند.

انواع سموم

سموم را می‌توان بلعید، از طریق پوست جذب کرد، تزریق کرد، استنشاق کرد یا به چشم پاشید.  مصرف بیش از حد دارو شایع ترین شکل مسمومیت است. این می‌تواند شامل داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول و داروهای تجویزی مانند داروهای ضد افسردگی باشد.

سایر سموم بالقوه عبارتند از:

– محصولات خانگی مانند سفید کننده

– لوازم آرایشی مانند لاک ناخن

– برخی از انواع گیاهان و قارچ‌ها

– انواع خاصی از مواد شیمیایی خانگی و آفت‌کش‌ها

– مونوکسید کربن

– غذایی که بد تهیه یا پخته شده و غذاهای کپک زده یا آلوده به باکتری‌های ناشی از گوشت خام (مسمومیت غذایی)

– مسمومیت با الکل

– مواد یا مواد تفریحی

– داروهای تجویز شده برای حیوانات خانگی

– مارها و حشرات مانند زنبورها سمی نیستند، اما نیش آنها می‌تواند حاوی سم باشد.

علایم مسمومیت 

علایم مسمومیت به نوع ماده و مقدار مصرفی شما بستگی دارد.  برخی از مواد سمی مانند مونوکسیدکربن، با توانایی خون برای حمل اکسیژن تداخل دارند. برخی دیگر، مانند سفید کننده‌ها، سیستم گوارشی را می‌سوزانند و تحریک می‌کنند.

والدین و مراقبان باید از بیماری ناگهانی و غیرقابل توضیح در کودکان خردسال آگاه باشند، به ویژه اگر آنها خواب آلود یا بیهوش هستند، زیرا مسمومیت می‌تواند علت آن باشد.  اگر فکر می‌کنید فردی ماده سمی را بلعیده است، فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید. ببینید اگر فکر می کنید کسی مسموم شده است چه کاری باید انجام دهید.

درمان مسمومیت 

کمک به کسی که مسموم شده و هوشیار است

اگر فکر می‌کنید فردی به شدت مسموم شده است و هنوز هوشیار است، از او بخواهید که آرام بنشیند و در حالی که منتظر رسیدن کمک پزشکی هستید، کنار او بماند.

اگر با قورت دادن چیزی مسموم شده‌اند، سعی کنید چیزی را که در دهانشان باقی مانده است تف کند.

اگر ماده مضری به پوست یا لباس آنها پاشیده شده است، هر گونه اقلام آلوده را بردارید و ناحیه آسیب دیده را با آب گرم یا خنک کاملاً بشویید. مراقب باشید در این فرآیند خود را آلوده نکنید.

چگونه به کادر پزشکی کمک کنیم

پرسنل پزشکی برای درمان موثر فردی که مسموم شده است باید یک شرح حال دقیق بگیرند. وقتی امدادگران می‌رسند یا وقتی به اورژانس می‌رسید، تا آنجا که می‌توانید به آنها اطلاعات بدهید، از جمله:

– به نظر شما ممکن است فرد چه موادی را بلعیده باشد.

– زمان مصرف این ماده (چند وقت پیش)

– چرا این ماده مصرف شده است (چه تصادفی باشد یا عمدی)

– نحوه مصرف آن (به عنوان مثال، بلعیده یا استنشاق)

– چقدر مصرف شد (اگر می‌دانید) /ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |