شما اینجا هستید
اجتماعی » کارشناس تغذیه: کودکان را در غذا خوردن آزاد بگذارید

 

به گزارش ریگا انلاین به نقل از ایرنا

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه بدغذایی کودکان دلایل متعددی دارد، گفت: والدین کودکان را در غذا خوردن آزاد بگذارند و آنها را سرزنش نکنند چرا که حس تنفر در آنها زیاد شده و اشتهایی برای غذا خوردن نخواهند داشت.

صفورا مقصودیان روز شنبه  با اشاره به اینکه تغذیه سالم در رشد کودکان بسیار حائز اهمیت است و والدین باید به نیازهای تغذیه‌ای کودکان و دلایل بدغذایی آنها توجه کنند، افزود: به طور کلی استقلال طلبی کودک، اصرار بیش از حد والدین در دادن غذا به کودک، زمان‌بندی نامناسب تغذیه کودک و حجم زیاد وعده‌های غذایی از عواملی است که باعث بدغذایی کودک می‌شود.

وی با بیان اینکه در سنین سه تا چهار سالگی کودکان معمولا تمایل دارند شخصا غذا بخورند و در مورد نوع غذای خود تصمیم‌گیری کنند، گفت: در این دوران به کودک اجازه دهید که مستقل غذا بخورد و تصمیمات سالم غذایی او را پذیرا باشید و اجبارا و به زور به کودک غذا ندهید؛ اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی از خوردن غذا امتناع کند و همچنین عصبانیت والدین اوضاع را بدتر خواهد کرد و در این مواقع حفظ خونسردی ضروری است؛ اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

این کارشناس تغذیه به زمان بندی نامناسب تغذیه کودک به عنوان دیگر علت بدغذایی کودک اشاره کرد و افزود: سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمانبندی مناسب را رعایت کنید زیرا در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد ضمن اینکه انجام این کار رفتار لجبازی و بدغذایی کودکان را کاهش می دهد.

مقصودیان با بیان اینکه گاها اصرار والدین در دادن حجم زیادی از غذا در یک وعده به کودک موجب تنفر غذایی می شود، تصریح کرد: هنگامی که بیش از حد نیاز برای کودک غذا بریزید و او را وادار به تمام کردن غذا کنید، او از ابتدا نگران تمام کردن غذا خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود به تدریج بی‌اشتهایی رخ دهد. در این موارد بهتر است حجم غذا را کاهش داده و در عوض تعداد دفعات آن را در روز بیشتر کنید زیرا اشتها و گنجایش معده همه کودکان به یک اندازه نیست و انجام این کار میل به خوردن غذا افزایش می‌یابد.

وی در ادامه متنوع نبودن برنامه غذایی کودک، عدم توجه والدین به نیازهای ذهنی و فکری او، کم تحرکی، دادن تنقلات مخصوصا قبل از وعده غذایی و کمبود مواد مغذی یا بیماری را از جمله دیگر علل بدغذایی کودکان دانست و گفت: درست است که برنامه غذایی کودک باید سالم باشد و از مواد مغذی زیادی برخوردار باشد اما نباید از تنوع آن غافل شوید؛ زیرا کودکان در بیشتر اوقات با دیدن غذاها و طعم های جدید کنجکاو شده و میل آن‌ها به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس تغذیه توجه نکردن والدین به نیازهای ذهنی و فکری کودک را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: جذاب بودن یک کار در ذهن کودک عامل بسیار مهمی برای کشش کودک به سمت آن محسوب می شود. گاها عدم توجه به این موضوع موجب بدغذایی کودک می شود، پس به ظاهر غذا کودک توجه کنید و سعی کنید با غذاهای رنگارنگ و طرح‌های خلاقانه، اشتیاق و اشتهای کودک را برای خوردن غذا افزایش دهید.

به گفته این کارشناس تغذیه از دیگر روش‌های افزایش جذابیت غذا، دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا است زیرا انجام این کار حس صمیمیت و خوشایندی را در کودک به وجود آورده و میل او را به خوردن غذا بیشتر می‌کند. همچنین سعی کنید فضای خوشایندی را برای صرف غذا به وجود آورید با خواندن شعر و داستان می‌توانید فضای غذا خوردن را برای کودک جذاب کرده و او را به خوردن غذا ترغیب کنید. /ایرنا کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |