شما اینجا هستید
اجتماعی » با رعایت این هشدارها زمستان را «سلامت» سر کنید

سرما و یخبندان این روزها مناطق مختلفی از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و در زندگی روزمره مردم نیز تغییراتی ایجاد کرده است، کارشناسان ایمنی هشدارهایی را برای کاهش آسیب‌دیدگی مردم از سرما ارائه کرده‌اند.

 کاهش دمای هوا در نقاط مختلف کشور و رسیدن آن به پایین‌تر از صفر درجه سانتی‌گراد در بسیاری از شهرها، ممکن است منجر به وقوع برخی از حوادث ثانویه شود. حوادثی که در این گزارش راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه شده است.

رانندگی در برف و یخبندان

یکی از جدی‌ترین موضوعات در هنگام بارش برف و وقوع یخبندان و کولاک نحوه صحیح رانندگی است. سرهنگ علی اصغر شریفی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی  و رانندگی تهران بزرگ  به این موضوع اشاره کرد و گفت: در شرایط برفی و بارانی مهم‌ترین موضوعی که رانندگان باید به آن توجه کنند رانندگی با سرعت مطمئنه است. سرعت مطمئنه یعنی سرعتی که در آن راننده به راحتی قادر به کنترل و متوقف کردن وسیله نقلیه خود باشد.

وی ادامه داد: مواردی مانند اطمینان از سالم بودن برف پاک کن و سیستم گرمایشی خودرو، پربودن باک در هنگام شروع حرکت، همراه داشتن زنجیرچرخ و … نیز از دیگر الزامات رانندگی در این شرایط است. نکته مهم دیگری هم که لازم است رانندگان به آن توجه کنند، استفاده از ضدیخ برای خودرو است، عدم استفاده از ضدیخ می‌تواند منجر به وارد شدن خسارت به سیستم فنی و موتور خودرو شده و خسارات زیادی برجای بگذارد. ضمن اینکه اگر این اتفاق در ساعات پیک ترافیک رخ دهد، توقف خودرو می‌تواند در روند ترافیک نیز اخلال ایجاد کند.

احتمال واژگونی خودروها در یخبندان

شریفی به موضوع یخبندان نیز اشاره کرد و گفت: یک یاز مواردی که ممکن است در هنگام یخبندان و به خصوص در معابر کم تردد و در ساعات پایانی شب و آغازین بامداد رخ دهد، احتمال واژگونی خودروهاست. این اتفاق به خصوص در پیچ‌ها و رمپ‌های ورودی و خروجی بزرگراه‌ها رخ می‌دهد و در واقع حالت گریز از مرکز در پیچ‌ها و یخ‌

زدگی مسیر و کاهش سطح اصطکاک سبب می‌شود تا خودرو به راحتی واژگون شود. کما اینکه چند روز پیش نیز چنین تصادفی را شاهد بودیم.

وی افزود: برای پیشگیری از این موضوع لازم است که رانندگان حتما سرعت وسیله نقلیه خود را در پیچ‌هاو  میدان‌ها و … کاهش دهند و با سرعت کم و با دنده سنگین حرکت کنند. این توصیه البته برای سرتاسر مسیرهایی که یخ زدگی در  آن رخ داده نیز وجود دارد، چرا که در مسیرهای یخ زده احتمال سُرخوردگی خودرو و تصادف چندین برابر حالت عادی است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین توصیه کرد که شهروندان از موتورسواری در این ایام و به خصوص در هنگام بارش برف و باران پرهیز کنند و گفت: موتورسیکلت وسیله بی‌دفاعی است که امکان کنترل آن در سرما، بارش برف و باران و یخبندان بسیار دشوار است، از این رو توصیه پلیس عدم استفاده از این وسیله نقلیه است./ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |