شما اینجا هستید
اجتماعی » سونامی پیری در راه کرمانشاه/ عمو، عمه، دایی و خاله در آستانه انقراض؟

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نرخ باروری استان را پایین‌تر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: حداقل نرخ باروری باید ۲.۱ باشد که متأسفانه در کشور به ۱.۷ و در استان کرمانشاه به ۱.۵۱ رسیده است.

از کرمانشاه، بحث جمعیت از مسائل مهم هر جامعه بوده و جمعیت از لحاظ ساخت، ترکیب و توزیع از مؤلفه‌های اقتدار و استحکام درونی هر جامعه بشمار می‌رود.

توان علمی و منبع مادی و غیرمادی هر جامعه بدون در نظر گرفتن جمعیت معنادار نیست زیر انسان‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌ها را به کار گرفته و آن را به ارزش افزوده تبدیل کنند، بنابراین حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت اساسی‌ترین عامل در برنامه‌ریزی توسعه است.

سیاست‌های جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال، درآمدزایی، مولد بودن، آموزش، مسکن، امکانات رفاهی، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی، تحولات محیط زیست و مسائلی از این قبل همراه است و عدم تعادل آن آسیب جدی است که جبران آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می‌سازد بنابراین هرچقدر هرم سنی جمعیتی قاعده بزرگتری داشته باشد با افزایش نسل جوان مولد در کنار پیشکسوتان سنی باتجربه موفقیت در جامعه بیشتر خواهد بود.

در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ایران سالمند است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ جمعیت سالمند کشور به ۳۰ درصد مجموع جمعیت کشور برسد.

۴۴ ماده از ۷۳ ماده قانون جمعیت در حیطه وظایف وزارت بهداشت تعریف شده و از این تعداد نیز ۲۰ ماده قانونی به حوزه کار معاونت بهداشتی وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوط می‌شود.

ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان،  ، گفت: کرمانشاه با سرعت بالایی در حال پیر شدن است.

وی نرخ باروری استان را پایین‌تر از میانگین کشوری عنوان کرد و افزود: حداقل نرخ باروری باید ۲.۱ باشد که متأسفانه در کشور به ۱.۷ و در استان کرمانشاه به ۱.۵۱ رسیده است.

شکیبا خاطرنشان کرد: تنها هفت تا هشت سال فرصت جبران و جلوگیری از پیری و کاهش جمعیت فرصت داریم.

قبادی محمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این گفت‌وگو، یکی از مباحث مهم کشور و استان را بحث پیر شدن و کاهش جمعیت جوان و مفید استان و کشور دانست و گفت: متأسفانه طی سنوات گذشته با کاهش فرزندآوری جمعیت استان به سمت پیری رفته که در آینده تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت چون جمعیت مولد روبه کاهش است.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهمترین برنامه‌هایی که وزارت بهداشت دارد بحث جوانی جمعیت است که خوشبختانه در ارزیابی این وزارت در سال ۱۴۰۱ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بحث فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت و درمان زوج‌های نابارور و همچنین فراهم کردن امکانات درمان ناباروری به عنوان دومین دانشگاه در کشور شناخته شد و رتبه دوم کسب کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: همکاران در تمام مراکز بهداشتی برنامه‌های خوبی را در راستای حمایت از فرزندآوری و درمان زوج‌های نابارور انجام می‌دهند و امیدواریم با پیاده کردن این برنامه‌های تعریف شده از سوی دولت و وزرات بهداشت؛ یتوانیم تا حدود زیادی مانع از پیرشدن جمعیت کشور شویم.

رایگان کردن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی کرمانشاه، پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری و توسعه مراکز درمان ناباروری و انجام دوبار درمان ناباروری، پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصدی برای پرداخت هزینه‌های جانبی درمان ناباروری از جمله اقداماتی است که در استان در دستور کار قرار گرفته است.

شیوا کاظمی، مسؤول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به خدمات و اقدامات انجام شده در مراکز بهداشتی به مادران، اظهار کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی مراقبت‌ها از زمان ازدواج با آموزش‌های پیش از ازدواج آغاز می‌شود. بعد از ازدواج و تصمیم به بارداری یک سری خدمات به عنوان مراقبت‌های پیش از بارداری( معاینه کامل مادر از نظر جسمی و روانی) ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تمام ۹ ماه بارداری همکاران به صورت مرتب مراقبت‌ها را از مادر و جنین انجام می‌دهند و اگر مشکلی در این ایام اتفاق بیفتد به متخصصین ارجاع داده می‌شوند.

مسؤول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در زمان زایمان ماما در بیمارستان کنار مادر حضور دارد، بعد از زایمان تا ۴۲ روز مراقبت‌های ویژه را داریم و بعد از آن مراقبت از نوزاد در قالب واکسیناسیون نوزادان،بهداشت خانواده و… تا زمان بلوغ ادامه دارد.

طی گفت وگوی خبرنگار با چند خانواده داری یک فرزند داشت همه به اتفاق هم کاهش فرزندآوری را به مشکلات اقتصادی همسو می‌کردند. ادامه این رویه سبب می‌شود که نسل بعد شناختی از عمو، خاله، دایی، عمه نداشته باشند و آن‌ها را تنها در قصه‌ها بخوانند، بنابراین باید به فکر حفظ بقای کشور باشیم برای نهادینه‌سازی جوانی جمعیت در جامعه باید کارهای انجام شود از جمله ترغیب و تشویق خانواده‌ها در فرزندآوری و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، از ترویج فرهنگ ناشی از غربی جلوگیری کنیم و در کنار همه این موارد اقدامات حمایتی هم‌مانند دیگر کشورها در نظر گرفته شود. /فارس کرمانشاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |