شما اینجا هستید
آرشیو هفته نامه » سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کرمانشاه تدوین شد

منبع : ایسنا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان خبر داد و گفت: تحقق این سند نیازمند مشارکت همه بخش‌هاست.

دکتر علی سروش در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان کرمانشاه، افزود: هدف از تدوین این سند در درجه اول کاهش بیماری‌های غیرواگیر و پیشگیری از بروز این بیماری‌ها و در گام بعدی کنترل آن و افزایش کیفیت زندگی بیماران است.

وی با بیان اینکه اجرای کامل این سند نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است، افزود: دستگاه‌ها باید به وظایفی که برای آنها در نظر گرفته شده عمل کنند تا اهداف این سند محقق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس این سند، بیماری‌های غیرواگیر بر اساس شیوعی که دارد اولویت‌بندی شده و غربالگری و مدیریت آنها در دستورکار قرار می‌گیرد.

سروش با بیان اینکه غربالگری‌ها با توجه به نوع بیماری‌های غیرواگیر متفاوت است، یادآور شد: این غربالگری در سراسر استان در دستورکار است و در برنامه داریم در هریک از مناطق شرق، غرب و شمال استان یک شهرستان را به عنوان مرکز غربالگری منطقه تعریف کنیم.

به گفته سروش، کاهش ۲۵ درصدی خطر مرگ و میر زودرس در مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، ارتقاء ۲۰ درصدی فعالیت بدنی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۵ درصدی موارد ابتلا به فشار خون و …. از مهمترین اهداف تعیین شده در این سند است.

بیماری‌های غیرواگیر؛ اولین عامل مرگ 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سپس از اهمیت بیماری‌های غیرواگیر یاد کرد و ادامه داد: امروزه بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، سرطان و … به اصلی‌ترین عامل مرگ و میر افراد در دنیا و به تبع آن در کشور و استان کرمانشاه تبدیل شده است.

سروش با بیان اینکه این بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های سبک زندگی شناخته می‌شوند و از زندگی ناسالم افراد منشاء می‌گیرند، یادآور شد: ۹۰ درصد این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند و عوارض آنها را می‌توان کنترل کرد و به تاخیر انداخت.

وی با بیان اینکه بیماری یکباره ایجاد نمی‌شود و برخی از بیماری‌های مزمن از کودکی فرد زمینه می‌گیرد و به تدریج و مرحله به مرحله پیش می‌رود، عنوان کرد: برای کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن و غیرواگیر، فرد نیازمند سبک زندگی سالم، فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه سالم، خواب خوب، استرس کم، عدم استفاه از دخانیات و نگاه مثبت به زندگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از نقش بیماری‌های غیرواگیر در مرگ و میر افراد نیز یاد کرد و ادامه داد: بر اساس آمار سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها و بیماری‌های دستگاه تنفسی سه عامل اصلی مرگ در استان کرمانشاه بوده و حوادث حمل و نقل و حوادث غیر عمدی در جایگاه بعدی قرار دارد.

بیماری‌های غیرواگیر به صورت مستمر غربالگری می‌شود

سروش به اقدامات انجام شده در زمینه مراقبت و غربالگری‌ بیماریهای غیرواگیر در استان نیز اشاره کرد و افزود: بیماری‌های غیرواگیر به صورت مستمر در استان کرمانشاه مراقبت و غربالگری می‌شود، اما پوشش بهتر این غربالگری‌ها نیازمند مشارکت و همراهی خود مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در زمینه دو بیماری مهم دیابت و فشار خون اقدامات قابل توجهی برای مراقبت از مبتلایان صورت گرفته، گفت: برای مثال سال گذشته ۴۵.۳ درصد بیماران مبتلا به فشار خون و ۶۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت مراقبت‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به سه سرطان شایع در استان شامل سرطان‌های پستان، سرویکس(دهانه رحم) و کولورکتال(روده)، خاطرنشان کرد: درصد غربالگری این سرطان‌ها در جامعه هدف نیز در سال گذشته بین ۲۷ تا ۲۸ درصد بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین یکی از بیماری‌های مهم غیرواگیر را کم کاری تیروئید اعلام کرد که غربالگری آن در استان سال گذشته به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و یادآور شد: غربالگری ناشنوایی و کم شنوایی نیز سال گذشته در جامعه تحت پوشش ۹۹.۷ درصد صورت گرفته است. به علاوه با اقدامات صورت گرفته در زمینه غربالگری تالاسمی ماژور، سال گذشته موردی از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور نداشتیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

ریگا انلاین |